Lav selv en sund og velsmagende is

Temperaturen sniger sig langsomt højere og højere op, alt imens solskinstimerne bliver flere. Det kan næsten mærkes i kroppen, at sommeren er lige på trapperne, hvilket betyder flere strandture, udflugter i parken og gåture i skoven. Men der er også nogle fødevarer, som hænger sammen med sommerens forhåbentligt høje temperaturer. En af dem er is. Den kolde og forfriskende spise findes i to klassiske udgaver – en sodavandsis-variant som er baseret på vand og en mælkeis-variant, som er baseret på mælk eller plantemælk. Ens for begge is er dog, at de er fyldt med sukker og ikke indeholder nogle nævneværdige niveauer af vitaminer eller mineraler.

Men hvad med selv at lave en is, som både smager godt og som tilfører dig noget god næring?

Undgå tilsat sukker og konserveringsmidler

Det er nemt selv at lave is, som du kan fryse ned derhjemme og på den måde vide præcist, hvad du putter i munden på dig selv om din familie. Således slipper du for unødig sukker og tilsætningsstoffer i dine is, samtidig sparer du miljøet for den emballage, der er forbundet med at købe færdiglavede produkter. Hvis du ejer en stærk blender eller foodprocessor, mangler du kun at købe ingredienserne til din hjemmelavede is.

Har du ikke i forvejen en maskine, som kan blende frosne ingredienser til en jævn masse, kan du med fordel investere i en god en af slagsen. En god blender med meget kraft er ikke billig, så hvis du ikke kan vente med at lave din egen is, men ikke har råd til en stor udgift lige nu, kan du nemt tage et rentefrit lån eller kviklån til formålet. Der findes flere attraktive lån, så du skal bare finde det, der passer bedst til dit behov.

Når først du har blenderen i hus, er det kun fantasien, der sætter grænser.

Brug naturens slik som base

Den sunde, hjemmelavede is uden tilsat sukker og konserveringsmidler består af frossen frugt og bliver i nogle kredse kaldt for nicecream. Basen er oftest en meget moden banan, som er frosset ned. Frossen banan bliver fyldig og cremet, når den bliver blendet og fungerer derfor optimalt i is.

Hvis du godt kan lide simpel is, kan du blende frossen banan og så er den klar til at spise. Men den søde frugt er meget alsidig og kan sagtens kombineres med andre smage. Tilsæt kakao og spis din banan/kakao-is med chokoladestykker ovenpå. Eller tilsæt bær og spis isen med ristet kokos og vindruer ovenpå. Smagsvarianterne er nærmest uendelige og med forskellige slags toppings, kan du variere din sunde is gennem hele sommeren.